RSS-linkki
Kokousasiat:http://dynweb.d10.lappajarvi.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://dynweb.d10.lappajarvi.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Hyvinvointivaliokunta
Pöytäkirja 20.03.2024/Pykälä 16
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Lukiokoulutuksen laatustrategia: Lappajärven geolukion laatuarviointi
Hyvvk 20.03.2024 § 16
97/12.02.00/2024
Valmistelija Sivistysjohtaja Tarja Puro
Taustaa
Lukiokoulutuksen laadunhallinnan tavoitteena on taata lukiokoulutuksen laatu ja tasalaatuisuus sekä vahvistaa jatkuva koulutuksen arviointi ja kehittäminen. Lukiokoulutuksen järjestäjän on arvioitava omaa toimintaansa säännöllisesti. Laatustrategia on tukena laadunhallinnan kehittämisessä. Lukiokoulutuksen järjestäjä vastaa laatustrategian toimeenpanosta ja toteuttamisen tavoista lainsäädännön ja opetussuunnitelman perusteiden määrittämässä viitekehyksessä ja alati muuttuvassa toimintaympäristössä. Opetushallitus asetti lukiokoulutuksen järjestäjien haettavaksi valtion erityisavustuksen lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelman edistämiseen. Alajärven, Evijärven, Härmän, Kauhavan, Vimpelin lukio ja Lappajärven geolukio hakivat rahoitusta 'Lisää laatua lakeuden lukioihin'-hankkeeseen ja avustusta myönnettiin 74475 €, joka on 90 % koko kustannusarviosta. Hankkeeseen palkattiin laatukoordinaattori ja jokaiseen lukioon tutoropettaja. Hankkeen kesto on lukuvuoden 2023-2024.
Laatustrategian tekeminen
Laatustrategia rakentuu neljälle laatutekijälle: laadukas oppiminen, hyvinvointi ja osallisuus, kehittyvä toimintakulttuuri ja lukiokoulutuksen saavutettavuus ja digitalisaatio. Jokainen laatutekijä on jaettu tavoitteisiin ja niiden saavuttaminen perustuu kriteereihin. Opettajat miettivät laatutekijöiden pohjalta hyviä käytänteitä, kriteereitä ja toimenpiteitä kahden vesoillan aikana. Lukion arviointia varten tehtiin webropol-kysely opettajille, opiskelijoille ja huoltajille. Lisäksi lukiot voivat arvioinnissaan käyttää ulkopuolista kouluterveyskyselyä ja TEAviisaria tai omia kyselyitä. Tulosten perusteella lukiot käsittelivät laatutekijöiden sisältämiä tavoitteiden kriteereitä, ja ellei niitä saavutettu, mitä toimenpiteitä tehdään seuraavaksi. Jatkossa valitaan tietyt kehittämiskohteet laatutekijöistä ja mitä toimenpiteitä tehdään tavoitteen saavuttamiseksi. Lappajärven geolukion tekemä laatustrategia on liitteenä 2.
Hyvinvointivaliokunnan lausunto Lukion laatustrategiasta
Koulutuksen järjestäjä voi kirjoittaa lausunnon laatustrategiasta omien havaintojen perusteella tai käyttää seuraavia kysymyksiä apuna. Lausuntoa tullaan käyttämään hankkeen loppuselvityksessä.
1. Mikä on mielestänne lukion laatustrategian tärkein tavoite ja miksi? (edistää lukion laatua, taata kaikkien Suomen lukioiden tasalaatuisuus, vahvistaa jatkuva kehitystyö, olla johtamisen, ohjauksen ja kehittämisen tuki)
2. Pitäisikö laatutekijöitä olla enemmän ja mitä ne olisivat?
3. Millä tavoin laatukriteereiden toteutumista arvioidaan ja tarvitaanko muita arviointikeinoja?
4. Miten tuotettu arviointitieto hyödynnetään lukion tulevassa kehittämistyössä?
5. Miten arviointi huomioidaan päätöksenteossa?
6. Miten laatutyön tulokset on huomioitu?
7. Miten laatutyö on organisoitu ja huolehdittu jatkotoimenpiteistä?
8. Kehittämisehdotukset laatutyöhön
Esittelijä Sivistysjohtaja Tarja Puro
Päätösehdotus Hyvinvointivaliokunta merkitsee tiedoksi tehdyn laatutyön ja hyväksyy Lukion laatustrategian laatutyön pohjaksi tuleville vuosille.
Lausuntonaan laatustrategiasta hyvinvointivaliokunta toteaa seuraavaa (alustava, täydennetään yhdessä hyvvk:n kokouksessa):
Laatustrategiassa on otettu hyvin huomioon opetuksen eri puolet ja koulutukseen liittyvät laatutekijät. Valitut arviointitiedot ovat riittävät ja lukio käyttää monipuolisesti hyväkseen erilaisia tiedonkeruumenetelmiä. Laatustrategian tärkeimmäksi tavoitteeksi nähdään oman lukiokoulutuksen johtaminen, ohjaaminen ja kehittäminen. Laatuarviointi otetaan huomioon lukuvuosittain asetettavin kehittämiskohtein. Joka vuosi ei tehdä koko laatustrategian arviointia - kolmen vuoden välein tehtävä koko laatustrategian arviointi on riittävä. Muutoin arvioidaan lukuvuosittaiset kehittämiskohteet.
Laatustrategiasta nousevat kehittämiskohteet Lappajärven geolukiossa seuraavan kahden lukuvuoden ajaksi ovat:
1) erityisopetuksen kehittäminen; erityisopetuksen lisääminen
2) opetuksen tukitoimien kehittäminen
3) ohjeistuksen tekeminen tekoälyn käytöstä niin opettajille kuin opiskelijoillekin
Päätös Hyväksyttiin.
Lisätietoja antaa Sivistysjohtaja Tarja Puro puh. 044 3699 221, s-posti tarja.puro(at) lappajarvi.fi
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |