Dynasty tietopalvelu
Lappajärven kunta RSS Haku

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://dynweb.d10.lappajarvi.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://dynweb.d10.lappajarvi.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Esityslista 02.06.2025/Asianro 20


 

Tarkastuslautakunta toimikaudeksi 2025-2029

 

Kh 02.06.2025     

162/00.00.01/2025  

 

Valmistelija hallintojohtaja Päivi Huhtala

 

Kuntalain 121 §:n mukaan valtuusto asettaa tarkastuslautakunnan hallinnon ja talouden tarkastuksen sekä arvioinnin järjestämistä varten.

Lautakunnan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan tulee olla valtuutettuja.

 

Tarkastuslautakunnan tehtävänä on:

1. valmistella valtuuston päätettävät hallinnon ja talouden tarkastusta

koskevat asiat;

2. arvioida, ovatko valtuuston asettamat toiminnan ja talouden tavoitteet

kunnassa ja kuntakonsernissa toteutuneet ja onko toiminta järjestetty

tuloksellisella ja tarkoituksenmukaisella tavalla;

3. arvioida talouden tasapainotuksen toteutumista tilikaudella sekä voimassa olevan taloussuunnitelman riittävyyttä, jos kunnan taseessa on

kattamatonta alijäämää;

4. huolehtia kunnan ja sen tytäryhteisöjen tarkastuksen yhteen sovittamisesta;

5. valvoa 84 §:ssä säädetyn sidonnaisuuksien ilmoittamisvelvollisuuden

noudattamista ja saattaa ilmoitukset valtuustolle tiedoksi;

6. valmistella kunnanhallitukselle esitys tehtäviään koskeviksi hallintosäännön määräyksiksi sekä arvioinnin ja tarkastuksen talousarvioksi.

 

Kunnanhallitus voi poiketa tarkastuslautakunnan esityksestä lautakuntaa

koskeviksi hallintosäännön määräyksiksi ja talousarvioksi kunnan hallintosäännön ja talousarvioesityksen yhteensovittamiseen liittyvästä perustellusta syystä.

 

Tarkastuslautakunta laatii arviointisuunnitelman ja antaa valtuustolle kultakin vuodelta arviointikertomuksen, jossa esitetään arvioinnin tulokset. Arviointikertomus käsitellään valtuustossa tilinpäätöksen yhteydessä. Lautakunta voi antaa valtuustolle muitakin tarpeellisena pitämiään selvityksiä arvioinnin tuloksista.

Kunnanhallitus antaa valtuustolle lausunnon toimenpiteistä, joihin arviointikertomus antaa aihetta.

 

Hallintosääntö 91 § Tarkastuslautakunnan tehtävät ja raportointi

Sen lisäksi mitä kuntalain 121 §:ssä säädetään, tarkastuslautakunta:

 

1. Hyväksyy tarkastuslautakunnan arviointisuunnitelman.

2. Seuraa tilintarkastajan tarkastussuunnitelman toteutumista sekä muutoinkin seuraa tilintarkastajan tehtävien suorittamista ja tekee tarpeen mukaan esityksiä tilintarkastuksen kehittämiseksi.

3. Huolehtii, että tilintarkastusta varten on tarpeelliset voimavarat, jotka mahdollistavat tilintarkastuksen suorittamisen julkishallinnon hyvän tilintarkastustavan edellyttämässä laajuudessa.

4. Tekee tarvittaessa aloitteita ja esityksiä tarkastuslautakunnan, tilintarkastajan ja sisäisen tarkastuksen tehtävien yhteensovittamisesta mahdollisimman tarkoituksenmukaisella tavalla.

 

Arvioinnin tulokset raportoidaan vuosittain valtuustolle annettavassa arviointikertomuksessa. Ennen arviointikertomuksen valmistumista tarkastuslautakunta voi antaa valtuustolle tarpeelliseksi katsomiaan selvityksiä. Tarkastuslautakunta voi raportoida tilikauden aikana valtuustolle myös muista merkittävistä havainnoista.

 

Kuntalain 75 §:n mukaan vaalikelpoinen tarkastuslautakuntaan ei ole:

1. kunnanhallituksen jäsen;

2. pormestari ja apulaispormestari;

3. henkilö, joka on kunnanhallituksen jäsenen, kunnanjohtajan, pormestarin tai apulaispormestarin hallintolain (434/2003) esteellisyysperusteita koskevan 28 §:n 2 ja 3 momentissa tarkoitettu läheinen;

4. henkilö, joka on kunnan tai kunnan määräysvallassa olevan yhteisön

tai säätiön palveluksessa taikka toimitusjohtajana tai sitä vastaavassa asemassa kunnan määräysvallassa olevassa yhteisössä tai sitä vastaavassa asemassa kuntaan määräysvallassa olevassa yhteisössä tai säätiössä;

5. henkilö, joka ei ole vaalikelpoinen kunnanhallitukseen.

 

Tarkastuslautakuntaan ei voida valita henkilöä, joka ei ole vaalikelpoinen kunnanhallitukseen. Säännös rajoittaa vaalikelpoisuutta tarkastuslautakuntaan siten kuin vaalikelpoisuudesta kunnanhallitukseen 73 §:ssä säädetään. Lain 73 §:n johtolauseen mukaan vaalikelpoisia kunnanhallitukseen eivät ole myöskään henkilöt, jotka eivät ole vaalikelpoisia valtuustoon. Tämän vuoksi vaalikelpoisuutta tarkastuslautakuntaan rajoittaa myös 72 §, jossa säädetään vaalikelpoisuudesta valtuustoon.

 

Pykälän 5 kohdan säännös rajoittaa 1-4 kohdissa tarkoitettujen henkilöiden lisäksi vaalikelpoisia tarkastuslautakuntaan niin, että vaalikelpoisia eivät ole

  • 72.1 §:n 1 kohdassa tarkoitetut valtion virkamiehet
  • 72.1 §:n 4 kohdassa tarkoitetut kuntayhtymän palveluksessa olevat henkilöt
  • 73.1 §:n 4 kohdassa tarkoitetut liikeyritysten johtohenkilöt sekä
  • 73.2 §:ssä tarkoitetut henkilöstön edunvalvonnasta vastaavat henkilöt.

 

Kuntalaki 72 § Vaalikelpoisuus valtuustoon

Vaalikelpoinen valtuustoon ei ole:

1. valtion virkamies, joka hoitaa välittömästi kunnallishallintoa koskevia

valvontatehtäviä

2. kunnan palveluksessa oleva henkilö, joka toimii kunnanhallituksen tai

lautakunnan tehtäväalueen johtavassa tehtävässä tai sellaiseen rinnastettavassa vastuullisessa tehtävässä

3. kunnan määräysvallassa olevan yhteisön tai säätiön palveluksessa oleva henkilö, joka asemaltaan voidaan rinnastaa 2 kohdassa tarkoitettuun kunnan palveluksessa olevaan henkilöön

4. kuntayhtymän jäsenkunnan valtuuston osalta kuntayhtymän

sa oleva henkilö, joka asemaltaan voidaan rinnastaa 2 kohdassa tarkoitettuun kunnan palveluksessa olevaan henkilöön.

 

Edellä tarkoitetussa palvelussuhteessa oleva on vaalikelpoinen valtuutetuksi, jos palvelussuhde päättyy ennen kuin valtuutettujen toimikausi alkaa.

 

Kuntalaki 73 § Vaalikelpoisuus kunnanhallitukseen

Vaalikelpoinen kunnanhallitukseen on henkilö, joka on vaalikelpoinen valtuustoon,ei kuitenkaan:

1. välittömästi kunnanhallituksen alaisena toimiva kunnan palveluksessa

oleva henkilö;

2. henkilö, joka on kunnanhallituksen tehtäväalueella toimivan, kunnan

määräysvallassa olevan yhteisön tai säätiön palveluksessa;

3. kunnan palveluksessa oleva henkilö, joka lautakunnan esittelijänä tai

muuten vastaa kunnanhallituksen käsiteltäväksi tulevien asioiden valmistelusta;

4. henkilö, joka on hallituksen tai siihen rinnastettavan toimielimen jäsenenä taikka johtavassa ja vastuullisessa tehtävässä tai siihen rinnastettavassa asemassa liiketoimintaa harjoittavassa yhteisössä tai säätiössä, jos kysymyksessä on sellainen yhteisö, jolle kunnan-hallituksessa tavanomaisesti käsiteltävien asioiden ratkaisu on omiaan tuottamaan olennaista hyötyä tai vahinkoa.

 

4.kohtaa ei sovelleta kunnan määräysvallassa olevan yhteisön hallituksen tai siihen rinnastettavan toimielimen jäseneen.

 

Henkilöstön edunvalvonnasta asianomaisessa kunnassa huolehtivan yhteisön hallituksen tai siihen rinnastettavan toimielimen puheenjohtaja ei ole vaalikelpoinen kunnanhallitukseen. Vaalikelpoinen ei myöskään ole henkilö, joka yhteisön neuvottelijana tai muussa vastaavassa ominaisuudessa vastaa edunvalvonnasta.

 

Kuntalain 70 §:n mukaan luottamustoimeen voidaan valita vain henkilö,

joka on suostunut ottamaan toimen vastaan.

 

Kuntalain 78 §:n mukaan luottamushenkilö ei menetä vaalikelpoisuuttaan toimielimeen, jos hänet otetaan väliaikaisesti enintään kuuden kuukauden ajaksi 72-76 §:ssä tarkoitettuun palvelussuhteeseen. Palvelussuhteen kestäessä hän ei kuitenkaan saa hoitaa luottamustointaan.

 

Tasa-arvolain mukaiset määräykset koskevat myös tarkastuslautakuntaa,

jolloin tarkastuslautakunnan jäsenistä vähintään 40 % on oltava naisia ja vähintään 40 % miehiä. Prosenttiosuutta laskettaessa perusteena on tarkastuslautakunnan jäsenten, mukaan lukien puheenjohtaja ja varapuheenjohtajan, yhteismäärä. Tasa-arvovaatimus koskee myös varajäseniä.

Kunnanvaltuuston 19.05.2025 hyväksymän hallintosäännön 9 §:n mukaan tarkastuslautakunnassa on viisi (5) jäsentä, joista valtuusto valitsee lautakunnan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan. Puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan tulee olla valtuutettuja. Jokaisella jäsenellä on henkilökohtainen varajäsen.

 

Esittelijä Kunnanjohtaja Sami Alasara

 

Päätösehdotus Kunnanhallitus esittää kunnanvaltuustolle, että se asettaa toimikaudeksi

 2025-2029 tarkastuslautakuntaan 5 varsinaista jäsentä ja heille 

henkilökohtaiset varajäsenet noudattaen kuntalain121 §:n ja tasa-arvolain

sekä hallintosäännön määräyksiä ja nimeää jäsenistä puheenjohtajan ja

varapuheenjohtajan, joiden tulee olla kunnanvaltuutettuja

Päätös  

 

Lisätietoja antaa Kunnanjohtaja Sami Alasara, sami.alasara(at)lappajarvi.fi tai puh. 044-3699 611