RSS-linkki
Kokousasiat:http://dynweb.d10.lappajarvi.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kunnanhallitus
Esityslista 02.06.2025/Asianro 21
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() |
Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeuden lautamiehen valinta toimikaudeksi 2025-2029
Kh 02.06.2025
172/00.00.01/2025
Valmistelija toimistosihteeri Anu Vähälä, hallintojohtaja Päivi Huhtala
Käräjäoikeuden lautamiehistä säädetyn lain (jäljempänä lautamieslaki) 3 §:n
(22.12.2019/11) mukaan käräjäoikeuden lautamiesten lukumäärän vahvistaa
Tuomioistuinvirasto. Jos käräjäoikeuden tuomiopiiriin kuuluu useampia kuntia,
Tuomioistuinvirasto vahvistaa kunkin kunnan alueelta valittavien lautamiesten
määrän ensisijaisesti kuntien henkikirjoitettujen asukkaiden lukumäärän suhteessa.
Jokaisesta kunnasta on kuitenkin valittava vähintään yksi lautamies.
Ennen lautamiesten määrän vahvistamista tai muuttamista käräjäoikeudelle ja
käräjäoikeuden tuomiopiiriin kuuluvalle kunnalle on tullut varata tilaisuus antaa
asiassa lausunto.
Lukumäärää arvioitaessa on tullut ottaa huomioon lautamieskokoonpanossa
ratkaistavien asioiden määrän kehittyminen. Kunnasta valittavien lautamiesten
tulee mahdollisimman tasapuolisesti edustaa kunnan väestön ikä-, elinkeino-,
sukupuoli- ja kielijakaumaa.
Lautamieslain 7 §:n mukaan käräjäoikeuden laamannin tulee huolehtia siitä, että lautamiehet osallistuvat käräjäoikeuden istuntoihin vuorojärjestyksessä.
Maaoikeuden puheenjohtaja kutsuu maaoikeuden jäseniksi lautamiehet yhdestä tai useammasta käräjäoikeudesta, jonka tuomiopiirissä kysymyksessä olevan toimituksen kohteena oleva alue, raja tai osa siitä on. Erityisestä syystä
maaoikeuden jäseniksi voidaan kutsua myös käräjäoikeuden tuomiopiiriin
maaoikeusasioissa kuuluvan muun käräjäoikeuden lautamiehet.
Lautamies, joka on kalenterivuoden aikana ollut mukana istunnossa 20 päivänä, ei sinä kalenterivuonna saa enää osallistua istuntoon, ellei ole kysymys saman asian käsittelyn jatkamisesta.
Lausuntojen perusteella Tuomioistuinvirasto on lautamieslain 3 §:n nojalla
muuttanut päätöstään 16.6.2021 muualla kuin Ahvenanmaan maakunnassa
toimitettujen kunnallisvaalien jälkeen valittavien uusien lautamiesten
lukumääristä.
Lautamiesten lukumäärää on tarkistettu pääosin käräjäoikeuksissa käsiteltävien asioiden kehittymisen ja niiden edellyttämän lautamiestarpeen perusteella.
Lautamieskokoonpanossa käsiteltävien asioiden määrään on vaikuttanut edelleenkin käräjäoikeuksien ratkaisukokoonpanojen muutos, joka tuli voimaan 1.1.2009. Lisäksi lautamieskokoonpanossa käsiteltävien asioiden määriin on vaikuttanut ns. kirjallinen menettely, jossa tuomari ratkaisee asian kansliassa syytetyn suostumuksin. Vuosina 2021-2024 noin viidennes kaikista rikosasioista ratkaistiin kirjallisessa menettelyssä.
Tuomioistuinviraston päätös perustuu pitkälti käräjäoikeuksilta saatuihin
lausuntoihin uusien lautamiesten lukumäärästä. Käräjäoikeuksilla itsellään on
paras tuntuma uusien lautamiesten lukumäärästä, joka takaa tuomioistuimen
toimintavarmuuden ja toisaalta valittavien lautamiesten istuntotuntuman
säilymisen.
Siten lautamiehiä on valittava yhteensä 1279 (määrä sisältää Ahvenanmaan
käräjäoikeuden lautamiehet yhteensä 40). Vuonna 2021 lautamiehiä valittiin
vastaavasti 1303. Päätöksessä on otettu huomioon Pertunmaan ja Mäntyharjun kuntaliitos 1.1.2025.
Lautamieslain 4 §:n mukaan kunnanvaltuusto valitsee lautamiehet
kunnanvaltuuston toimikautta vastaavaksi ajaksi. Nykyisten lautamiesten
toimikausi päättyy, kun kunnan valtuustot ovat valinneet uudet lautamiehet ja
valinnat ovat tulleet lainvoimaisiksi.
Lautamiesten asemaan liittyviä kannanottoja
Tuomioistuinvirasto kiinnittää valtuustoryhmien ja lautamiesehdokkaiden
huomiota eräisiin kannanottoihin ja seikkoihin, jotka ovat aika ajoin nousseet
esiin lautamiesjärjestelmän toimivuutta ja uskottavuutta arvioitaessa.
Lautamiesten asemaan liittyviä kannanottoja
Tuomioistuinvirasto kiinnittää valtuustoryhmien ja lautamiesehdokkaiden
huomiota eräisiin kannanottoihin ja seikkoihin, jotka ovat aika ajoin nousseet
esiin lautamiesjärjestelmän toimivuutta ja uskottavuutta arvio
Eduskunnan perustuslakivaliokunta on käsitellessään valtioneuvoston
oikeuskanslerin kertomusta oikeuskanslerin virkatoimista ja lain noudattamista
koskevista havainnoista vuodelta 1994 käsitellyt myös lautamiesjärjestelmää.
Perustuslakivaliokunta on 5.6.1996 antamassaan mietinnössä (PeVM 3/96)
ottanut kantaa useisiin lautamiesjärjestelmää koskeviin seikkoihin, mitkä
kannanotot ovat edelleenkin ajankohtaisia ja syytä saattaa valtuustojen ja
valtuustoryhmien sekä lautamiesehdokkaiden tietoon.
Perustuslakivaliokunta toteaa muun muassa seuraavaa: "Lautamiesten
valinnassa tulee korostaa lautamiehen tuomarintehtävää. Lautamies ei ole
poliittisella valtakirjalla toimiva kunnallinen luottamushenkilö, vaan hänen
tulee olla riippumaton. Valtuustoryhmillä on tämän suhteen erityinen vastuu.
Sama koskee sitä, että lautamiehiksi valittavat ovat valmiita toimimaan
tehtävässään koko kauden. Ottaen huomioon lautamiehen tehtävän ja
aseman tuomioistuimen jäsenenä puolueiden ei pidä vaatia lautamiehiksi
valittavilta sitoumuksia ns. puolueveron maksamisesta istuntopalkkiostaan."
Lautamiestehtävän luonne
Lautamiehen tehtävää ei voida pitää kunnallisena luottamustehtävänä, vaikka
valtuusto valitsee lautamiehet. Perustuslain mukaan tuomiovaltaa käyttävät
itsenäiset ja riippumattomat tuomioistuimet.
Lautamiehet, joilla on yksilöllinen äänioikeus, ovat tuomioistuimen jäseniä ja
toimivat tuomarin vastuulla. Näin ollen tehtävä on pikemminkin valtiollinen
luottamustehtävä, jonka hoitamisesta maksettavat kustannukset
(istuntopalkkio, ansionmenetyskorvaus ja matkakustannukset) suoritetaan
valtion varoista.
Lautamiehen tehtävä eroaa kunnallisista lautakunnan jäsenyyksistä ja eräistä
muista kunnallisista luottamustehtävistä siinäkin suhteessa, että
tuomioistuimen istunnot alkavat yleensä aamulla kello 9.00 ja istuntoja
jatketaan niin pitkään, että kaikki istuntopäivälle haastetut jutut saadaan
käsitellyksi. Lautamiehen tehtävä edellyttää siis varautumista koko päivän
kestävään istuntoon. Erityisesti laajoissa rikosasioissa lautamiesten tulee
varautua olemaan läsnä useampana päivänä peräkkäin.
Lautamiesten istuntovuoroista sopiminen edellyttää tällaisissa tapauksissa
käräjäoikeuden ja lautamiesten keskinäistä yhteydenpitoa riittävän ajoissa,
jotta lautamiehet voisivat varautua istuntoihin.
Esteellisyyskysymyksistä
Tuomioistuinten jäsenten esteellisyyskysymyksiin kiinnitetään nykyään
huomattavan paljon huomiota. Esteellisyyttä koskevat säännökset on
uudistettu syyskuussa 2001 voimaan tulleella lailla. Mainittu lain muutos ja
Euroopan Ihmisoikeustuomioistuimen kannanotot ovat merkinneet sitä, että
esteellisten piiri on laajentunut. Vakiintunut periaate on, että tuomioistuimen
on paitsi oltava puolueeton myös näytettävä puolueettomalta.
Käytännön kokemukset ovat osoittaneet, että esteellisyyskysymykset ovat
usein ajankohtaisia erityisesti silloin, kun lautamiehinä on esimerkiksi
kunnanhallituksen tai kuntayhtymän hallituksen jäseniä.
Tuomioistuinviraston näkemyksen mukaan merkittävässä asemassa olevien
kunnallisten luottamushenkilöiden tai kansanedustajien valitsemiseen
lautamieheksi tulisi suhtautua pidättyväisesti.
Lautamiesten valintaan liittyviä kysymyksiä
Lautamiesten valinnan osalta Tuomioistuinvirasto kiinnittää huomiota
lautamieslain 2 §:ään kokonaisuudessaan. Sen ensimmäinen momentti
kuuluu seuraavasti: "Lautamiehen tulee olla käräjäoikeuden tuomiopiiriin
kuuluvassa kunnassa asuva Suomen kansalainen, joka ei ole konkurssissa,
jonka toimintakelpoisuutta ei ole rajoitettu ja jota on pidettävä sopivana
toimimaan lautamiehenä."
Siten lautamieheksi ei voida valita henkilöä, jota ei ole pidettävä sopivana
tehtävään. Sopivaisuuden arviointi saattaa olla hankalaa, mutta säännöksellä on ajateltu suljettavan lautamiestehtävän ulkopuolelle henkilöt, joilla on esimerkiksirikosrekisterimerkintöjä tai jotka ovat syyllistyneet toistuvasti vähäisempiin rikoksiin. Sopivaisuuden arviointi edellyttää yleensä ehdokkaan kokonaisvaltaista arviointia, jonka lopputuloksena tulisi olla johtopäätös siitä, että asianomaisenhenkilön valinnalla ei horjuteta tuomioistuinta kohtaan tunnettua luottamusta.
Valtuustoryhmällä tai valtuustoilla ei kuitenkaan yleensä ole mahdollisuutta
selvittää tällaisia tietoja ja sen vuoksi lautamiesehdokkaiden tietoon tulisi saattaa edellä mainittu kelpoisuusvaatimus. Näin erityisesti sen vuoksi, että
käräjäoikeudet yleensä selvittävät lautamiehiksi valittujen rikosrekisteritiedot.
Lautamieheksi ei saa valita henkilöä, joka on alle 25-vuotias tai joka on täyttänyt 65 vuotta. Lautamiehenä ei saa olla henkilö, jolla on virka yleisessä
tuomioistuimessa tai Rikosseuraamuslaitoksessa taikka joka virassaan suorittaa ulosottotehtäviä, rikosten esitutkintaa taikka tulli- tai poliisivalvontaa, eikä
myöskään syyttäjä, asianajaja taikka muu ammatikseen asianajoa harjoittava
henkilö.
Lautamieslain 4 §:n 3 momentin mukaan kunnasta valittavien lautamiesten tulee mahdollisimman tasapuolisesti edustaa kunnan väestön ikä-, elinkeino-,
sukupuoli- ja kielijakaumaa. Lautamiesjärjestelmän uskottavuutta ja
kansalaisten luottamusta järjestelmään saattaisi lisätä, mikäli lautamiesten
joukossa olisi myös eri etnisiä ryhmiä edustavia henkilöitä.
Lautamiehille ei ole asetettu erityisiä kielitaitoa koskevia kelpoisuusvaatimuksia, toisin kuin tuomareille. Valtuustojen tehtävänä on huolehtia siitä, että
lautamiehiksi valittavilla henkilöillä on tehtävän suorittamiseksi vaadittava
riittävä kielitaito ja käräjäoikeuden tehtävänä on huolehtia lautamiesten
istuntokokoonpanosta. Käytännössä kielitaitovaatimukset korostuvat sellaisissa käräjäoikeuksissa, jotka ovat kaksikielisiä.
Tuomioistuinviraston näkemyksen mukaan valittavien lautamiesten kielitaitoon
tulee kiinnittää aiempaa enemmän huomiota.
Lautamieslain 1 §:n 2 momentin mukaan lautamiehen vaaliin sovelletaan
kuntalain säännöksiä. Kuntalain (410/2015) 79 §:n mukaan luottamushenkilö pysyy toimessaan sen ajan, joksi hänet on valittu ja senkin jälkeen siihen saakka, kunnes toimeen on valittu toinen. Tämän vuoksi Tuomioistuinvirasto kiinnittää huomiota siihen, että käräjäoikeuksien ja kunnanhallitusten tulisi pyrkiä sopimaan ajankohta, josta lukien uudet lautamiehet aloittavat toimintansa ja nykyisten toimikausi päättyy. Tämä on tärkeätä käräjäoikeuksien
istuntokoonpanojen määräämiseksi ja myös sen vuoksi, että uusien lautamiesten yhteystietojen toimittaminen käräjäoikeudelle ja muut käytännön järjestelyt
saattavat ainakin suurimmissa käräjäoikeuksissa vaatia jonkin verran aikaa.
Mikäli käräjäoikeuden tuomiopiiriin kuuluu useampia kuntia, tulisi kaikkien
tuomiopiiriin kuuluvien kuntien pyrkiä valitsemaan lautamiehensä likimain
samanaikaisesti.
Sidonnaisuuksien ilmoittaminen
Lautamieslain 5 §:n mukaan lautamiehen on ennen tehtävään ryhtymistä sekä
tehtävän kestäessä annettava käräjäoikeudelle tuomioistuinlain (2016/673) 11
luvun 12 §:ssä tarkoitettu sidonnaisuusilmoitus. Tuomioistuimen tulee tehdä
asianmukaiset merkinnät kustakin lautamiehestä sidonnaisuus- ja
sivutoimirekisteriin.
Tuomioistuinvirasto on kirjeellään 6.3.2025 varannut käräjäoikeuksille tilaisuuden antaa lausuntonsa otsikkoasiassa. Käräjäoikeudet ovat varanneet tuomiopiirinsä kunnille tilaisuuden antaa oman lausuntonsa asiassa. Käräjäoikeudet ovat antaneet asiassa lausuntonsa
Tuomioistuinvirasto vahvistaa kunnista valittavien käräjäoikeuden lautamiesten lukumääriksi
Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeus (+-0)
Alajärvi 2, Alavus 3, Evijärvi 1, Ilmajoki 3, Isojoki 1, Isokyrö 1, Karijoki 1, Kauhajoki 3, Kauhava 4, Kuortane 1, Kurikka 5, Lappajärvi 1, Lapua 3, Seinäjoki 15 (13), Soini 1, Teuva 1 (2), Vimpeli 1, Ähtäri 1 (2) Yhteensä 48 (48)
Esittelijä Kunnanjohtaja Sami Alasara
Päätösehdotus Kunnanhallitus esittää kunnanvaltuustolle, että se valitsee toimkaudekseen E-P:n käräjäoikeuteen lautamieheksi yhden (1) henkilön. Nykyisen lautamiehen toimikausi päättyy, kun uusi lautamies on valittu ja päätös tulee laivoimaiseksi.
Päätös
Lisätietoja antaa Kunnanjohtaja Sami Alasara, sami.alasara(at)lappajarvi.fi tai puh. 044-3699 611
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() |