RSS-linkki
Kokousasiat:http://dynweb.d10.lappajarvi.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Hyvinvointivaliokunta
Pöytäkirja 17.06.2025/Pykälä 38
Geolukion kehittämiskohteiden arviointi lv 2024-2025 sekä uudet kehittämiskohteet
Hyvvk 17.06.2025 § 38
183/12.02.00/2025
Valmistelija Sivistysjohtaja Tarja Puro
Hyvinvointivaliokunta valitsi 12.6.2024 § 39 lukiokoulutuksen kehittämiskohteiksi 1) erityisopetuksen kehittämisen, 2) opetuksen tukitoimien kehittämisen, 3) tekoälyn käytön ohjeistuksen sekä 4) urheilulinjan aloittamisen.
Kehittämiskohteita on arvoitu niin henkilökunnan kuin osaksi myös opiskelijoiden kanssa. Arviointiasteikko on seuraava: 1 = ei ole toteutunut ollenkaan, 2 = toteutunut välttävästi, 3 = tyydyttävästi, 4 = hyvin ja 5 = kiitettävästi
1) Erityisopetuksen kehittäminen ja 2) opetuksen tukitoimien kehittäminen
*Lappajärven geolukio on ollut lv:n 2024-2025 mukana lukioiden yhteisessä oppimisen tuen hankkeessa (Kauhavan hallinnoima), jossa on ollut palkattuna yksi koordinaattori ja geolukion erityisopettajan tuntimäärää on lisätty hankerahoituksella 2 vvt ja opinto-ohjaajan 1 vvt
* Kehittämiskohteeseen liittyvät koulutukset:15.1.2025 Oppimisen tuki -veso ja pedagogiset kahvilat (2 kpl)
* Lukuvuoden aikana on tehty lukion opetussuunnitelman eli lopsin päivitys ja tiedottaminen; erityisopetuksen vuosikello on myös työstetty
* Osittain oppimiseen tukeen liittyvä ryhmänohjaajan lomake Wilmassa otetaan käyttöön syksyllä 2025; muokattu lv 2024-2025 aikana
* Kunnan hallintosääntö on päivitetty erityisen tuen päätöksen osalta (hyväksytty kv 19.5.2025)
* Lv 2025-2026 erityisopetukseen varataan 4 vvt; aiemmin on ollut 2 vvt.
Arviointi: 4,5 Kehittämistä on tehty paljon; pohjatyö erityisopetuksen ja oppimisen tuen kehittämiseksi on tehty tänä lukuvuonna, toteutus on lv 2025-2026. Hanke on toiminut tehokkaasti, hankkeen koordinaattori ja mukana olevien lukioiden erityisopettajat ovat kokoontuneet säännöllisesti, noin 2 viikon välein. Hanke on edennyt aktiivisesti ja systemaattisesti ja hankkeen aikana on saatu paljon lukion erityisopetusta eteenpäin vievää sekä kehittävää yhteistyötä ja verkostoitumista. Hankkeen aikana on kerätty ja tuotettu myös materiaalia opiskelijoiden tukemiseksi niin erityisopettajille kuin aineenopettajillekin. Joitakin uusia toimintatapoja on lukuvuoden aikana jo kokeiltu.
2) Tekoälyn käytön ohjeistus
Tekoälyn ohjeistusta tehdään alueen lukioiden kanssa yhteistyössä. Päävastuu on Kauhavan lukiolla, joka on ilmoittanut, että ohjeistuksen valmistuminen menee syksylle 2025. OPH:n ohjeistus koulutuksen järjestäjille tuli toukokuussa 2025, joten aikaa ei ollut tehdä ohjeistuksen pohjalta lukuvuonna 2024-2025. Oppimateriaalitoimittajilta on tullut aineenopettajille ohjeistuksia ja koulutuksia sähköisten materiaalien käyttöön ja analytiikkaan.
Arviointi: 1. Kehittämiskohde siirtyy lukuvuodelle 2025-2026; tarkoitus saada alueen lukioilla ohjeistus sekä kouluttaa yhdessä lukio-opettajia.
3) Urheilulinjan aloittaminen
* Kahdeksan opiskelijaa ilmoitti halukkuutensa keväällä 2024, 5 on käynyt treeneissä säännöllisesti
* Linjan opiskelijoille tehtiin kysely huhtikuussa 2025 ja sen tulokset käyty opiskelijoiden sekä valmentajan kanssa läpi.
* Opiskelijoiden kommentti: “Mielestämme on ollut hyvä, että pystymme yhdistämään koulunkäynnin ja tavoitteellisen urheilun. Harjoitukset ovat olleet monipuolisia, ja olemme pystyneet myös itse vaikuttamaan harjoitusten sisältöön. Hyvin on myös pystytty yhdistämään eri lajeille sopivia harjoituksia. Toivottavasti ensi vuonnakin homma jatkuu samanlaisena!”
* Treenit koettiin helpottavan muuta treenaamista sekä urheilemisen aikatauluttamista viikon aikana. Ennen kaikkea koettiin, että kehittivät opiskelijaa urheilijana – linjan tavoitteet on siis saavutettu. Valmentaja Piritta Kärnä sai opiskelijoilta hyvän arvosanan: 60 % kiitettävä ja 40 % hyvä. Koko urheilulinjan toteutus sai myös hyvät arvosanat: 40 % kiitettävä ja 60 % hyvä. Jonkin verran päällekkäisyydet oppituntien kanssa verottivat osallistumista treeneihin. Kaikki kyselyyn vastanneet haluavat jatkaa urheilulinjalla tulevana lukuvuotena.
* Myös valmentaja arvioi urheilulinjan tavoitteiden saavutetun hyvin. Treenien rytmityksissä on huomioitu urheilijan muu viikko-ohjelma (muun muassa joukkueiden harjoitusohjelma ja kisa/pelipäivät), jolloin kokonaiskuormitus pysyy järkevänä.
* Urheilulinjan ensimmäisen kurssin (LI7) suoritti yhteensä neljä urheilijaa.
Arviointi: 5
Uusiksi kehittämiskohteiksi Lappajärven geolukio ja opettajakunta esittävät: Tekoälyn käytön ohjeistus, luonnontieteellisen linjan päivitys syksyllä 2025 ja uusi markkinointi-isku. Luonnontieteellinen linja on toiminut nyt neljä lukuvuotta; sen opintojaksot on syytä tarkistaa sekä kerätä opiskelijoilta systemaattista palautetta. Ensi lukuvuonna tulee 30 aloittavaa lukiolaista, mutta sen jälkeen ainakin lappajärveläisten nuorten määrä laskee selvästi. Geolukion markkinointia tarvitaan, jotta saataisiin opiskelijoita oman paikkakunnan ulkopuolelta.
Esittelijä Sivistysjohtaja Tarja Puro
Päätösehdotus Hyvinvointivaliokunta merkitsee tiedoksi geolukion kehittämiskohteiden arvioinnin; erityisen tyytyväinen on syytä olla urheilulinjan aloituksesta ja sen onnistumisesta. Hyvinvointivaliokunta valitsee uusiksi kehittämiskohteiksi tekoälyn käytön ohjeistuksen, luonnontieteellisen linjan päivityksen sekä uuden markkinointimateriaalin tekemisen.
Päätös Hyväksyttiin.
Lisätietoja antaa Sivistysjohtaja Tarja Puro puh. 044 3699 221, s-posti tarja.puro(at) lappajarvi.fi