Dynasty tietopalvelu
Lappajärven kunta RSS Haku

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://dynweb.d10.lappajarvi.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://dynweb.d10.lappajarvi.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30?page=rss/meetings&show=30

Hyvinvointivaliokunta
Pöytäkirja 17.06.2025/Pykälä 39


Kokousasian teksti

 

Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma: Oppimisen ja koulunkäynnin tuki

 

Hyvvk 17.06.2025 § 39  

185/12.00.01/2025  

 

Valmistelija Sivistysjohtaja Tarja Puro

 

Taustaa

Etelä-Pohjanmaalla on yhteiset maakunnalliset esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmat, jotka perustuvat valtakunnallisiin opetussuunnitelmien perusteisiin. Opetussuunnitelmien keskeiset muutokset tuodaan kunkin kunnan omaan opetusalan asioista vastaavaan lautakuntaan tiedoksi.

 

Opetuksen järjestäjien mahdolliset paikalliset tarkennukset on kirjattu kuntien ja koulujen opetussuunnitelmiin tai lukuvuosisuunnitelmiin.

 

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki

Opetus- ja kulttuuriministeriön valmisteleman perusopetuslain muutoksen seurauksena oppimisen tuki uudistuu esi- ja perusopetuksessa. Uudistuksen lähtökohtana on varmistaa oppilaalle hänen tarvitsemansa konkreettiset tukitoimet sekä kouluille riittävät resurssit tuen toteuttamiseen.

 

Uudistuksessa keskiössä ovat oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt, joilla tarkoitetaan esimerkiksi opetusryhmien muodostamista siten, että opetuksen tavoitteet voidaan saavuttaa. Opetusjärjestelyillä tarkoitetaan myös oppilaiden erilaiset tarpeet ja edellytykset huomioon ottavaa opetusta sekä pedagogisia ratkaisuja, kuten eriyttämistä.

 

Oppilaalla, jolla on vaikeuksia osallistua opetukseen tai suoriutua opinnoistaan, on oikeus saada tukea oppimiseen ja koulunkäyntiin. Ensisijaiset tukimuodot ovat ryhmäkohtaisia. Näihin sisältyvät yleinen tukiopetus, opetuskielen tukiopetus sekä erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä.

 

Jos ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät ole riittäviä, oppilas saa oppilaskohtaisia tukitoimia, jotka ovat säännöllisiä ja perustuvat yksilöllisiin tuen tarpeisiin. Oppilaskohtaisia tukitoimia ovat erityisopettajan antama opetus pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä, erityisopettajan tai erityisluokanopettajan antama opetus pienryhmässä tai erityisluokanopettajan antama opetus erityisluokassa. Tukitoimiin sisältyvät myös oppilaskohtaiset tulkitsemis- ja avustajapalvelut sekä apuvälineet.

 

Kuva, joka sisältää kohteen teksti, kuvakaappaus, Fontti

Tekoälyn generoima sisältö voi olla virheellistä.

 

Opetushallitus on päivittänyt perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet uudistuneen lainsäädännön mukaisiksi. Oppimisen ja koulunkäynnin tukea käsittelevä luku 7 on uudistettu kokonaan. Oppimisen tuen päivityksen myötä merkittäviä muutoksia on tehty myös seuraaviin lukuihin:

-          luku 4 Yhtenäisen perusopetuksen toimintakulttuuri

-          luku 5 Oppimista ja hyvinvointia edistävän koulutyön järjestäminen

-          luku 6 Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa

 

Teknisiä muutoksia (esim. käsitteiden päivittäminen, tekstin muotoilu) on tehty myös opetussuunnitelman lukuihin 1–3 ja 8.

 

Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma on päivitetty valtakunnallisten perusteiden mukaisesti. Paikallisesti päätettäviksi määritellyt asiat on kirjattu mahdollisimman kattavasti maakunnalliseen opetussuunnitelmaan. Liitteet (Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma, luvut 4–7) löytyvät seuraavan linkin takaa:

​Kansio-kuvake Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma 1.8.2025

 

Paikallisesti päätettäviä asioita ovat

  • luku 4 Yhtenäisen perusopetuksen toimintakulttuuri; täsmennykset kirjataan joko koulukohtaiseen opetussuunnitelmaan ja/tai lukuvuosisuunnitelmaan opetuksen järjestäjän päätöksen mukaisesti.
  • luku 5 Oppimista ja hyvinvointia edistävä koulutyön järjestäminen; Opetuksen järjestäjän päätöksen mukaisesti kaikkien tässä käsiteltävien asioiden osalta koulukohtaiset ratkaisut, työn- ja vastuunjako sekä muu käytännön toteutus täsmennetään koulun lukuvuosisuunnitelmassa.
  • luku 6 Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa; Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt arvioinnin linjaukset siirretään paikalliseen opetussuunnitelmaan sellaisenaan noudatettaviksi. Myös valtakunnalliset arviointikriteerit 6. vuosiluokan loppuun sekä päättöarvioinnin kriteerit siirretään perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista paikalliseen opetussuunnitelmaan sellaisenaan noudatettaviksi.
  • luku 7 Oppimisen ja koulunkäynnin tuki; paikallinen opetussuunnitelma tehdään lv:n 2025-2026 aikana oppimisen tuen siirtymäajalla. Oppimisen tuen muutosten tulee olla kouluilla otettuna käyttöön 31.8.2026 mennessä.

 

Esittelijä Sivistysjohtaja Tarja Puro

 

Päätösehdotus Hyvinvointivaliokunta merkitsee tiedoksi eteläpohjalaisen perusopetuksen opetussuunnitelman muokatut luvut 4–7. Muutokset tulevat voimaan 1.8.2025.  Paikallisen opetussuunnitelman osalta päätetään seuraavaa: luvun 4 ja 5 täsmennykset kirjataan lukuvuosisuunnitelmaan ja luvun 7 paikallisesti päätettävät asiat valmistellaan lukuvuoden 2025-2026 aikana ja kirjataan paikalliseen opetussuunnitelmaan.

 

Päätös Hyväksyttiin.

 

Lisätietoja antaa Sivistysjohtaja Tarja Puro puh. 044 3699 221, s-posti tarja.puro(at) lappajarvi.fi