RSS-linkki
Kokousasiat:http://dynweb.d10.lappajarvi.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Hyvinvointivaliokunta
Pöytäkirja 17.06.2025/Pykälä 40
Eteläpohjalaisen esiopetuksen opetussuunnitelma: Oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tuki
Hyvvk 17.06.2025 § 40
184/12.00.01/2025
Valmistelija Sivistysjohtaja Tarja Puro
Taustaa
Etelä-Pohjanmaalla on yhteiset maakunnalliset esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmat, jotka perustuvat valtakunnallisiin opetussuunnitelmien perusteisiin. Opetussuunnitelmien keskeiset muutokset tuodaan kunkin kunnan omaan opetusalan asioista vastaavaan lautakuntaan tiedoksi.
Opetuksen järjestäjien mahdolliset paikalliset tarkennukset on kirjattu kuntien ja koulujen opetussuunnitelmiin ja esiopetuksen lukuvuosisuunnitelmiin.
Oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tuki
Opetus- ja kulttuuriministeriön valmisteleman perusopetuslain muutoksen seurauksena oppimisen tuki uudistuu esi- ja perusopetuksessa. Uudistuksen lähtökohtana on varmistaa lapselle konkreettiset tukitoimet, joita hän tarvitsee oppimisessa ja esiopetukseen osallistumisessa.
Uudistuksessa keskiössä ovat oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt, joita tulee toteuttaa kaikissa esiopetusryhmissä osana esiopetuksen perustoimintaa. Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt rakentuvat hyvästä pedagogiikasta sekä johdonmukaisesta ja kehittyvästä toimintakulttuurista.
Perusopetuslain mukaan lapsella on oikeus saada oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tukea, kun hän sitä tarvitsee. Kun tuen tarve havaitaan, esiopetuksen järjestämispaikan eli koulun tai päiväkodin on tarjottava sitä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa lapsen omassa ryhmässä. Ryhmässä annettava tuki voi olla yleistä tukiopetusta, opetuskielen tukiopetusta tai erityisopettajan antamaa opetusta muun opetuksen yhteydessä. Jos ryhmässä annettava tuki ei ole riittävää, lapsi voi saada myös henkilökohtaista tukea. Tämä voi olla esimerkiksi säännöllistä erityisopettajan opetusta pienryhmässä. Lapsikohtaisiin tukitoimiin kuuluvat myös tulkitsemis- ja avustajapalvelut sekä erilaiset apuvälineet.
Oppimisen tuen uudistus ei muuta varhaiskasvatuksessa annettavaa tukea.
Opetushallitus on päivittänyt esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet uudistuneen lainsäädännön mukaisiksi. Oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tukea käsittelevä luku 5 on uudistettu kokonaan ja esiopetuksen toimintakulttuuria käsittelevä luku 3 merkittäviltä osin. Oppimisen tuen uudistuksen periaatteet on huomioitu myös kaikissa muissa luvuissa.
Eteläpohjalainen esiopetuksen opetussuunnitelma on päivitetty valtakunnallisten perusteiden mukaisesti. Paikallisesti päätettäviksi määritellyt asiat on kirjattu mahdollisimman kattavasti maakunnalliseen opetussuunnitelmaan. Liite löytyy Eteläpohjalainen esiopetuksen opetussuunnitelma 1.8.2025
Kansioon on lisätty koko opetussuunnitelma yhtenä tiedostona.
Paikallisesti päätettäviä asioita ovat:
- luku 5; paikallinen opetussuunnitelma tehdään lv:n 2025-2026 aikana oppimisen tuen siirtymäajalla.
- luku 3 ; päivitetään lv:n 2025-2026 aikana ja toimintakulttuurin sekä oppimisympäristöjen kehittämistä täsmennetään lukuvuosisuunnitelmassa.
Esittelijä Sivistysjohtaja Tarja Puro
Päätösehdotus Hyvinvointivaliokunta merkitsee tiedoksi eteläpohjalaisen esiopetuksen opetussuunnitelman. Muutokset tulevat voimaan 1.8.2025. Paikallisen opetussuunnitelman osalta päätetään seuraavaa: luku 5 ja 3 päivitetään paikalliseen opetussuunnitelmaan sekä luvun 3 täsmennyksiä kirjataan lukuvuosisuunnitelmaan lukuvuoden 2025-2026 aikana.
Päätös Hyväksyttiin.
Lisätietoja antaa Sivistysjohtaja Tarja Puro puh. 044 3699 221, s-posti tarja.puro(at) lappajarvi.fi