Dynasty tietopalvelu
Lappajärven kunta RSS Haku

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://dynweb.d10.lappajarvi.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://dynweb.d10.lappajarvi.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30?page=rss/meetings&show=30

Hyvinvointivaliokunta
Pöytäkirja 17.06.2025/Pykälä 41


Kokousasian teksti

 

Oppimisen tuen järjestämisen periaatteet Lappajärven perusopetuksessa 1.8.2025 alkaen

 

Hyvvk 17.06.2025 § 41  

186/12.00.01/2025  

 

Valmistelija Sivistysjohtaja Tarja Puro

 

Perusopetuksen oppimisen tuki muuttuu 1.8.2025 alkaen. Kolmiportainen tuki loppuu ja tilalle tulevat ryhmä- ja yksilökohtaiset tukimuodot. Koulutuksen järjestäjällä on yksi lukuvuosi aikaa tehdä uudet tuen päätökset (31.8.2026 mennessä).

 

Lappajärven esi- ja perusopetuksen paikallinen opetussuunnitelma sekä lukuvuosisuunnitelmat tullaan päivittämään ja uudistamaan lv:n 2025-2026 aikana.

 

Koska laki on jo voimassa 1.8.2025 lähtien, on tarpeen linjata, miten oppimisen tuen uudistukset toteutetaan Lappajärven perusopetuksessa jo heti syyslukukauden 2025 alusta.

 

Oppimisen tuki tullaan ensi lukuvuonna järjestämään ryhmäkohtaisena ja oppilaskohtaisena tukena. Tuen kolmiportaisuudesta (yleinen, tehostettu ja erityinen tuki) tullaan luopumaan. Lukuvuosi aloitetaan niillä tukipäätöksillä, jotka oppilailla jo on ja ne päivitetään/ muutetaan uusiin tukimuotoihin lv:n 2025-2026 aikana. Pääsääntö on, että erityisen tuen päätöksen oppilaat aloittavat yksilökohtaisilla tukimuodoilla. Tehostetun tuen oppilaiden osalta joudutaan ensimmäisenä arvioimaan, riittävätkö heille ryhmäkohtaiset tukimuodot. Yleistä tukea saaneet oppilaat ovat automaattisesti ryhmäkohtaisten tukimuotojen piirissä.

 

Ryhmäkohtaiset tukimuodot

Opettajien välinen yhteistyö perustuu vahvasti yhteisopettajuuteen ja samantahtiseen opetukseen. Oppilaille voidaan tarjota parhaiten oppimista tukevat opetusjärjestelyt, kun saman luokkatason oppilaille on kaksi eri opettajaa, jotka pystyvät tarjoamaan koko ikäryhmälle tukea joko joustavilla ryhmittelyillä tai koko ikäryhmän tukiopetuksella. Lukujärjestykset tehdään palkkisysteemillä, mikä mahdollistaa joustavat opetusryhmät sekä opetuksen eriyttämisen tarvittaessa. Palkitus antaa myös mahdollisuuden tukea koko ikäryhmän oppilaita erityisopettajan tuella.

 

Lappajärvellä oppimisen tuki aiotaan järjestää myös muun muassa luokanopettajien tukiopetusta lisäämällä. Jokaiselle luokanopettajalle sijoitetaan 1 vuosiviikkotunti (vvt) lukujärjetykseen. Niin luokkaopetus kuin tukiopetuskin tulee vahvasti pohjautumaan yhteisopettajuuteen kaikilla ikäryhmillä.

Tukiopetuksen toimintatavat ovat seuraavat:

Saman luokka-asteen opettajat opettavat samantahtisesti oppiaineita (esim.  äidinkieli ja  matematiikka). Opettajille on sijoitettu lukujärjestykseen samanaikaisesti tukiopetustunti, jolloin toinen voi ottaa molemmilta rinnakkaisluokilta oppilaita äidinkielen tukiopetukseen ja toinen matematiikan tukiopetukseen.

 

Yksilökohtaiset tukimuodot

Perusopetuksen lakimuutosten ja oppimisen tuen uudistusten takia Lappajärven yhteiskoululla joudutaan lisäämään erityisopetusta. Oppilaskohtaisiin tukitoimiin tarvitaan oppilasaineksen ja oppilasmäärän mukaan lisää panostusta, jotta lain tarkoitus ja velvoitteet täyttyvät ensi lukuvuonna. Oppimisen tuen käyttöönottoaikaa on koko ensi lukuvuosi; oppilaiden tuki tulee kuitenkin olla jo syksystä lähtien oikeansuuntaista. Tätä varten kevätlukukauden erityisopettajien 3,4 htv nostetaan 4,0 htv:een. Alaluokkien erityisopetuksen kokoonpanoa muutetaan ja lisätään siten, että luokilla 1.-6. on yksi laaja-alainen erityisopettaja, joka antaa sekä ryhmämuotoista tukea että yksilökohtaista tukea, ja kaksi erityisluokanopettajaa, jotka antavat ensisijaisesti yksilökohtaista tukea, mutta voivat antaa myös ryhmäkohtaista tukea. Yläluokkien 7.-9. puolella on kuten tähänkin asti yksi laaja-alainen erityisopettaja, jonka työpanos on ryhmäkohtaisissa tukimuodoissa. Hänen lisäkseen yläluokille palkataan toinen erityisopettaja, joka toimii erityisluokanopettajan tehtävässä ja joka pystyy antamaan yksilökohtaista tukea. Tämä resurssi otetaan koulunkäynninohjaajaresurssista eikä lv:na 2025-2026 ole erikseen yläluokkien koulunkäynninohjaajaa.

 

Tukimuotojen seuraaminen ja vastuut

Oppilaan etenemisen seuraaminen ja tuen tarpeen arviointi on ensisijaisesti luokanopettajan tai luokanvalvojan vastuulla. Luokanopettaja / luokanvalvoja yhdessä erityisopetushenkilöstön ja ohjaajien kanssa arvioi ryhmäkohtaisten tukimuotojen tarvetta. Niiden suunnittelu tehdään luokanopettajan johdolla. Kun tukitoimet on aloitettu, luokanopettajan / luokanvalvojan johdolla arvioidaan niiden riittävyyttä, siirtymistä niistä pois tai siirtymistä mahdollisiin yksilökohtaisiin tukimuotoihin yhteistyössä erityisopettajan kanssa. Tuen riittävyys ja tukimuodot arvioidaan erityisopetuksen ohjausryhmässä jaksojen vaihtumisen yhteydessä eli vähintään viisi kertaa vuodessa.

 

Erityisopetuksen ohjausryhmän toiminta alkaa syyslukukauden 2025 alusta.

 

 

Esittelijä Sivistysjohtaja Tarja Puro

 

Päätösehdotus Hyvinvointivaliokunta hyväksyy oppimisen tuen järjestämisen periaatteet perusopetuksessa eli Lappajärven yhteiskoululla edellä kuvatun kaltaisina. Ryhmämuotoista tukea annetaan niin opetustunneille kuin vahvasti myös tukiopetuksena. Opetus tulee perustumaan vahvemmin yhteisopettajuuteen erityisesti oppituntien suunnittelussa. Yksilökohtaista tukea annetaan joko erityisopettajien tai erityisluokanopettajien antamana. Oppimisen tuen uudistuksen takia yhteiskoululla on lukuvuonna 2025-2026 kaksi erityisluokanopettajaa ja kaksi erityisopettajaa. Tarvittavia virkamuutoksia tarkastellaan lukuvuoden 2025-2026 aikana. Lv:n 2025-2026 yhteiskoululla toimii yksi määräaikainen erityisluokanopettaja.

 

Päätös Hyväksyttiin.

 

Lisätietoja antaa Sivistysjohtaja Tarja Puro puh. 044 3699 221, s-posti tarja.puro(at) lappajarvi.fi