RSS-linkki
Kokousasiat:http://dynweb.d10.lappajarvi.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Hyvinvointivaliokunta
Pöytäkirja 25.11.2025/Pykälä 79
Kouluterveyskyselyn 2025 tulokset: perusopetus 4.-5. ja 8.-9. luokat
Hyvvk 25.11.2025 § 79
369/12.02.00/2025
Valmistelija Sivistysjohtaja Tarja Puro
Lappajärvellä on tehty kouluterveyskysely keväällä 2025 4.-5. sekä 8.-9. luokkalaisille ja lukion alkaville ja jatkaville. Kysely on THL:n valtakunnallinen kysely ja Lappajärvi on ollut mukana vuodesta 2003 lähtien.
Perusopetuksen tulosten koonnit löytyvät 4.-5. luokkien ja 8.-9. luokkien osalta yhteiskoulun pedanetistä. Koonnin ovat tehneet osaltaan opiskeluhuollon työntekijät sekä Lappajärven yhteiskoulun vararehtori ja rehtori opettajakunnan kanssa. Tuloksia on jo käsitelty useammassa työryhmässä, mm. kunnan lasten ja nuorten ohjausverkostossa sekä Yhteiskoulun opettajien kokouksessa. THL:n sivuille ja Lappajärven tuloksiin pääsee pedanetin Kouluterveyskysely-sivun kautta.
4.-5. ja 8.-9. luokkien tuloksia käydään vielä läpi yhdessä oppilaiden kanssa THL:n ohjeistuksen avulla ja myös vanhemmille jaetaan koonnnit ja toimenpide-ehdotukset. Kouluterveyskysely tulokset ovat yhtenä teemana yläluokkien vanhempienillassa vuodenvaihteen jälkeen.
4.-5. luokat
Tiivistelmä ja toimenpide-ehdotukset
- Tuloksissa näkyy heikentynyt keskusteluyhteys oppilaiden ja opettajien välillä, lisääntynyt rasistinen kielenkäyttö ja seksuaalinen kommentointi. Vaikka haasteita on ollut suhteessa aikuisiin, kokevat oppilaat tulevansa keskenään hyvin toimeen.
- Päivittäinen liikunnan harrastaminen lisääntynyt, vilkas kerhotoiminta ja valinnaisaineiden toteutus lisännyt liikuntaharrastusta.
- Kouluruokailuun ollaan kaikilta osin tyytyväisiä.
- Koulussa jatketaan osallistavan ja huomioivan toimintakulttuurin ylläpitämistä. Rovaniemellä kehitetyn hyvinvoinnin vuosikellon ohjelman säännöllinen esilläpito. Ohjelmasta löytyy valmiit oppituntikokonaisuudet kaikille luokka-asteille.
- Haastavat opetusryhmät on tunnistettu jo viime lukukauden aikana ja kuluvalle lukuvuodelle on lisätty mm. erityisopetusresurssia ja pienryhmätoimintoja. Ryhmien haasteet näkyvät tuloksissa mm. keskusteluyhteyden puutteina koulun aikuisiin ja vanhempiin
- Koteihin viesti perusasioiden ylläpitämisestä ja kasvatusvastuusta: riittävä unen määrä, aamupala, rasistinen kielenkäyttö. Perusta luodaan kotona ja koulu tukee kasvua ja kehitystä. Turvataitojen opettaminen esille kaikissa ikäryhmissä.
- Oppilaiden osallisuutta kehitetään lisäämällä oppilaskuntatoimintaa alaluokilla sekä tekemällä yhteistyötä ylä- ja alaluokkien oppilaskuntien kanssa.
8.-9. luokat
Tiivistelmä ja toimenpide-ehdotukset:
- Huolestuttavia asioita ovat harrastusten vähäisyys, hengästyttävän liikunnan osuus vähentynyt, netissä vietetään runsaasti aikaa, yksinäisyys näkyy mielialahaasteissa. Tupakan ja nuuskan käyttö tutkimuksen mukaan lisääntynyt, vaikka tämä ei ole näkynyt koulussa.
- Positiivisia asioita: Selkeä parannus oppilaiden osalta, joilla ei ole yhtään hyvää ystävää (4 % -> 20%. Niiden osuus, jotka eivät käytä ollenkaan alkoholia on laskenut koko ajan. Kouluruokailuun ollaan erityisen tyytyväisiä ja kouluruokailuun osallistuu erittäin suuri osa oppilaista.
- HSM-kerhoja on tarjottu yläluokkalaisille, mutta osallistuminen on vähäistä. Koteihin välitetään viesti tarpeesta kannustaa oppilaita lähtemään mukaan tarjottuihin kerhoihin ja pyritään löytämään uusia kerhonjärjestäjiä oppilaille sopivina ajankohtina.
- Tavoitteena järjestää hyvän mielen tapahtumia oppilaille eri toimijoiden avustuksella aiempien vuosien tapaan. Järjestelyissä on ollut mukana etsivänuorisotyö, kuraattori ja terveydenhoitajat, koulunuorisotyö, 4H sekä oppilaskunta.
- Koulunuorisotyöntekijän jatkohanke keskittyy nivelvaihetyön kehittämiseen. Siirtymiset alaluokilta ylaluokille sekä yläluokilta jatko-opintoihin.
- Osallistavan ja huomioivan toimintakulttuurin ylläpitäminen. Rovaniemellä kehitetyn hyvinvoinnin vuosikello-ohjelman säännöllinen esilläpito. Ohjelmasta löytyy valmiit oppituntikokonaisuudet kaikille luokka-asteille.
- Erityisopetusresurssin käytössä ennakoidaan haasteellisten ikäryhmien siirtyminen yläluokille.
Lappajärven kouluissa kannattaa tehdä selkeää yhteistyötä hyvinvointialueen verkkovanhempainiltojen kanssa. Verkkovanhempainiltojen teemat ovat lähes aina samoista teemoista, jotka nousevat huolestuttavina myös kouluterveyskyselyissä. Vanhempainiltojen rytmittäminen ja linkittäminen hva:een verkkovanhempainiltoihin tuo asiantuntijat myös Lappajärven vanhempainiltoihin ja ajankohtaiset teemat tulevat käsitellyksi myös Lappajärvellä. Verkkovanhempainilloista löytyy mm. video YouTubesta Maakunnallinen verkkovanhempainilta esittelyvideo
Esittelijä Sivistysjohtaja Tarja Puro
Päätösehdotus
Hyvinvointivaliokunta merkitsee tiedoksi kouluterveyskyselyn 2025 tulokset ja saattaa ne kunnanhallituksen ja kunnanvaltuuston tietoon. Niin perusopetuksessa kuin lukiokoulutuksessakin kehitetään vanhempainiltoja yhteensopiviksi hyvinvointialueen verkkovanhempainiltojen kanssa.
Lappajärven yhteiskoulua pyydetään valitsemaan seuraavaksi lukuvuodeksi yksi tai kaksi kehittämiskohdetta kouluterveyskyselyjen pohjalta. Kehittämiskohteet 2026-2027määritellään kuluvan lukuvuoden kehittämiskohteiden arvioinnin yhteydessä kevätlukukaudella 2026.
Hyvinvointivaliokunta esittää jälleen kerran kiitokset koulukeskuksen keittiön henkilöstölle hyvästä ja laadukkaasta kouluruoasta.
Päätös
Hyväksyttiin.
Lisätietoja antaa Sivistysjohtaja Tarja Puro, puh. 044 3699 221 tai s-posti tarja.puro(at)lappajarvi.fi