Dynasty tietopalvelu Haku RSS Lappajärven kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://dynweb.d10.lappajarvi.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://dynweb.d10.lappajarvi.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Hyvinvointivaliokunta
Pöytäkirja 23.08.2023/Pykälä 42



 

Liikuntahallin käyttöönoton arviointi -kysely

 

Hyvvk 23.08.2023 § 42  

117/12.04.00/2023  

 

 

Valmistelija Vapaa-aikasihteeri Anssi Kuusela

 

Uusi liikuntahalli (Lappis-Areena) on otettu käyttöön 1.9.2022. Uuden liikuntahallin käyttöönotto ja arviointi on ollut vapaa-aikatoimen kehittämistavoite vuonna 2022-2023.

Tavoitteena on ollut, että Lappajärven kunnassa on jälleen toimivat ja kattava liikuntatilat koulujen, yhdistysten, järjestöjen ja kuntalaisten käyttöön. Jotta käyttöönottoa voidaan arvioida, vapaa-aikatoimi toteuttaa käyttöönottoa arvioivan kyselyn ensimmäistä toimintavuotta koskien. Kyselyssä arvioidaan tilojen toimivuutta ja käyttäjätyytyväisyyttä mm. tiloja, hinnoittelua, käytettävyyttä, kehittämisajatuksia koskien. Kysely suunnataan kaikille käyttäjäsidosryhmille mm. yhdistykset, kansalaisopisto, koulu, varhaiskasvatus sekä yleisesti kuntalaiset. Kysely toteutetaan heinäkuu-elokuu välillä ja kyselyn tulokset esitellään hyvinvointivaliokunnan syksyn ensimmäisessä kokouksessa.

 

Kyselyn vastausjoukko:

 

Kyselyyn vastasi määräaikaan 14.8.2023 mennessä yhteensä 34 henkilöä, joista yhdistysten edustajia oli 8 hlö, sivistyspalvelujen edustajia oli 8 hlö sekä yksityisiä henkilöitä ja käyttäjiä 18 hlö. Kyselyyn vastaaminen tapahtui täysin anonyymisti.

 

Kyselyn tulokset:

 

Kyselyn kautta vapaa-aikatoimi keräsi tietoa seuraavasti: rakentamisen konaistavoitteeseen vastaaminen, tilojen suunnittelun onnistuminen, eri tilojen käytettävyyttä ja kalustamista suhteessa omaan toimintaan, toteutumista eri teemojen osalta (muun muassa sisäilma, kalustosäilytys, yleisotilat, viihtyvyys, sijainti / kaavoitus), toteutumista hinnoittelun ja palveluvalintojen suhteen sekä yleisesti suosittelu aktiivisuutta NPS-asteikon kautta.

 

Seuraavat kysymykset ovat arvioitu asteikolla 1-5 (1=ei ollenkaan, 2=välttävästi, 3=tyydyttävästi, 4=hyvin, 5=kiitettävästi)

 

Kokonaistavoitteitteen onnistuminen:

 

  • Liikuntahalli rakentamisen päätavoitteena on ollut, että saamme kattavat ja toimivat liikuntatilat koulujen, yhdistysten, järjestöjen ja kuntalaisten käyttöön! Kuinka hyvin tämä tavoite on mielestänne toteutunut? Vastauspisteiden keskiarvo 4,4.

 

 Suunnittelun onnistuminen:

 

  • Vastasiko liikuntahallin tilat ennakkoviestinnästä syntyviä odotuksia? Vastauspisteiden keskiarvo 3,9.
  • Onko tilasuunnittelussa onnistuttu huomioimaan laajasti eri käyttäjäryhmien tarpeet? Vastauspisteiden keskiarvo 3,8.
  • Onko tilasuunnittelussa huomioitu tilojen esteettömyys? Vastauspisteiden keskiarvo 3,8.
  • Osallistiko ja kuuliko kunta sidosryhmiä ja käyttäjiä liikuntahallin suunnitteluvaiheessa? Vastauspisteiden keskiarvo 3,8.

 

 Eri tilojen käytettävyys ja toimivuus suhteessa omaan toimintaan:

 

  • Palvelevatko tilat sekä eri suorituspaikat lajinne tai toimintanne tarpeita? Vastauspisteiden keskiarvo 4,0.
  • Liikuntasali alueen käytettävyys ja toimivuus? Vastauspisteiden keskiarvo 4,0.
  • Lyönti- ja heittoalueen käytettävyys ja toimivuus? Vastauspisteiden keskiarvo 3,8.
  • Juoksusuoran ja hyppypaikan käytettävyys ja toimivuus? Vastauspisteiden keskiarvo 3,9.
  • Kalustaminen? Vastauspisteiden keskiarvo 4,0.

 

 Tilojen toimivuus toimivuus eri teemojen osalta:

 

  • Valaistus? Vastauspisteiden keskiarvo 4,4.
  • Sisäilma? Vastauspisteiden keskiarvo 4,3.
  • Akustiikka? Vastauspisteiden keskiarvo 4,1.
  • Turvallisuus? Vastauspisteiden keskiarvo 4,3.
  • Yleinen viihtyvyys? Vastauspisteiden keskiarvo 4,3.
  • Pukuhuonetilat? Vastauspisteiden keskiarvo 4,3.
  • Yleisötilat Vastauspisteiden keskiarvo 3,6.
  • Kalustosäilytys? Vastauspisteiden keskiarvo 3,7.
  • Siisteystaso? Vastauspisteiden keskiarvo 4,3.
  • Ulkotilat ja parkkialueet? Vastauspisteiden keskiarvo 4,3.
  • Liikuntahallin ulkoasu? Vastauspisteiden keskiarvo 4,4.
  • Ulkotilat ja parkkialueet? Vastauspisteiden keskiarvo 4,3.
  • Liikuntahallin kaavoitus ja sijainti? Vastauspisteiden keskiarvo 4,7.

 

 Liikuntahallin hinnoittelu:

 

  • Kuinka hyvin Lappajärven kunta on onnistunut Liikuntahallin käytön hinnoittelussa yleisesti? Vastauspisteiden keskiarvo 3,9.
  • Liikuntasalialueen hinnoittelu? Vastauspisteiden keskiarvo 3,9.
  • Lyönti- ja heittoalueen hinnoittelu? Vastauspisteiden keskiarvo 3,9.
  • Juoksusuoran ja hyppypaikan hinnoittelu? Vastauspisteiden keskiarvo 4,1.

 

 Muu palvelu ja viestintä:

 

  • Palvelun laatu vuosikäyttövarauksissa? (käyttövuorojen haun toimivuus ja käyttövuorojen suunnittelu) Vastauspisteiden keskiarvo 3,5.
  • Palvelun laatu yksittäisissä varauksissa sähköisenmaksun kautta? (maksurajapintojen toimivuus Paytrail ja Timle-Slot) Vastauspisteiden keskiarvo 3,7.
  • Palvelun laatu käyttövuorokalenteri? (Timle-kalenterin toimivuus) Vastauspisteiden keskiarvo 3,6.
  • Liikuntahallin palveluviestintä yleisesti? Vastauspisteiden keskiarvo 3,7.
  • Asiakaspalveluaktiivisuus ja -laatu liikuntahallipalveluissa? (kunnan yleinen asiakaspalvelu liikuntahallipalveluita koskien) Vastauspisteiden keskiarvo 3,9.

 

Suosittelu aktiivisuus NPS-asteikon kautta (arviointi asteikko 0-10):

 

Millä todennäköisyydellä suosittelisit Lappis-Areenaa harrastuspaikkana muille? Vastauspisteiden keskiarvo 8,9. (10 pistettä antoi 48,5 % vastaajista, 9 pistettä antoi 21,2 % vastaajista, 8 pistettä antoi 15,2 % vastaajista, 7 pistettä antoi 9,1 % vastaajista, 6 pistettä antoi 3 % vastaajista sekä 4 pistettä antoi 3 % vastaajista).

 

Käyttäjäryhmien välinen vertailu:

 

Kyselyn analysointityökalujen avulla vastanneista voidaan eriyttää käyttäjäryhmien välisiä vastauksia toisistaan. Paras numeraalinen arviointi tuli kokonaisuudessaan yhdistyskäyttäjien edustajien asiakaryhmästä. Sivistyspalveluiden ja yksityiskäyttäjien asiakasryhmissä NPS-asteikon mukaan oli molemmissa yksi arvosteleva vastaaja. Pienen vastaajajoukon ollessa kyseessä näillä on merkittävä vaikutus myös kokonaisvastauspisteiden keskiarvoon.

 

Kyselyn raportit jaetaan hyvinvointivaliokunnan jäsenille esityslistan mukana ennakkoon tutustuttavaksi. Raportit jaetaan kokonaisraportin lisäksi (kaikki vastaajat yhdessä) kolmeen eri asiakasryhmäraporttimuotoon (vastaajat jaoteltuna ryhmittäin; sivistyspalvelut, yhdistykset sekä yksityiskäyttäjät).

 

 

Esittelijä Vapaa-aikasihteeri Anssi  Kuusela

 

Päätösehdotus Hyvinvointivaliokunta käsittelee liikuntahallin käyttöönotto arviointi -kyselyn tulokset, määrittää tarvittavat kehittämistoimenpiteet sekä merkitsee asian tiedoksi.

 

Päätös Kehittämistoimenpiteet:

 -sähköiset käyttövuorot ja ohjeistus sähköisiin varausjärjestelmien käyttöön -E-passin kehittäminen riippuu Paytrail-järjestelmän kehittämisestä

 -kalustosäilytysratkaisuja etsitään lisää; tämä tarvitsee määrärahoitusta

 

Lisätietoja antaa Vapaa-aikasihteeri Anssi Kuusela puh. 044 3699 440, s-posti anssi.kuusela(at)lappajarvi.fi